De kracht van Omega 3 - je lichaam in balans

 

Waarom hebben we dit nodig en hoe kan Omega 3

onze gezondheid verbeteren

 

Omega 3 speelt een vitale rol bij het ondersteunen van verschillende lichaamsfuncties, waaronder het hart, de hersenen, de ogen, de gewrichten en de huid. Het helpt ontstekingen te verminderen, het cholesterolgehalte en bloeddruk te verlagen, de hersenfunctie te verbeteren en je immuunsysteem en algehele gezondheid te bevorderen.

 

Hoe herken je een Omega 3-tekort?

Een tekort aan Omega 3 kan zich uiten in verschillende symptomen waaronder:

  • vermoeidheid
  • lusteloosheid
  • stemmingswisselingen
  • laaggradige ontstekingen
  • droge huid, eczeem(achtige) klachten
  • hormonale disbalans
  • gewrichtspijn
  • slechte concentratie

 

Als je regelmatig deze symptomen ervaart, is het zeer goed mogelijk dat je een tekort aan Omega 3 hebt.

 

Wat is Omega 3?

Omega 3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetten die cruciaal zijn voor verschillende lichaamsfuncties. De drie belangrijkste soorten Omega 3-vetzuren zijn alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). ALA wordt voornamelijk aangetroffen in plantaardige oliën, zoals lijnzaad- en koolzaadolie, terwijl EPA en DHA voornamelijk worden gevonden in visolie en vette wilde !! vis zoals zalm, makreel en haring (kweekvis bevat te weinig Omega 3).

 

Dit is mijn test - januari 2024 

En hoe zit het nu met Omega 6?

 

Ook heeft ons lichaam Omega 6 nodig maar teveel zorgt voor ontstekingen in je lichaam. En wat is er nu aan de hand met Omega 6? We krijgen in de Westerse wereld zo ontzettend veel Omega 6 binnen dat de verhouding Omega 3 versus Omega 6 helemaal zoek is.

 

Omega 6 is een plantaardige olie die in bijna alle producten ziet die je in de supermarkt koopt. Denk dan niet dat t alleen in chips en koekjes zit maar ook in bijvoorbeeld je pindakaas, hagelslag, saus voor de spaghetti, wraps, brood, pasta, etc.etc. 

En als je de hele lijst ziet denk je vast, jeetje, dagelijks eet ik wel 1 of meerdere producten.

En daar zit de crux, we eten meer producten met Omega 6 i.p.v. met Omega 3.

 

Feitelijk wil je dat de verhouding in de cellen 1:1 is maar bij vrijwel iedere test komt er uit dat er een verhouding is van 10:1 of nog veel hoger !

Dan begrijp je dat er bij (bijna) iedereen een disbalans is.

 

Om een goed beeld te krijgen is een bloedtest de juiste oplossing

 

Heel simpel met een vingerprik kan het laboratorium jouw bloedcellen analyseren en meten hoeveel omega 3 versus omega 6 er in je cellen zit. 

Je krijgt van het laboratorium een (zoals we zeggen) full spectrum rapport - een uitgebreid rapport met advies en met alle uitslagen inclusief omega 9 en 11.

Daarnaast zorg ik er voor dat het ook voor jou een leesbaar rapport is met praktische tips.

 

Wil je nu meer weten over Omega 3, wat je hieraan kan doen?

Wil je een test laten afnemen?

 

Neem dat contact met me op via de app (+31636182344), telefoon (06-36182344) of email (info@balanssoma.nl)